فراگیری ۷۰ درصدی دانش‌آموزان در فعالیت‌های پرورشی 
کد خبر: 4171222
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی:

فراگیری ۷۰ درصدی دانش‌آموزان در فعالیت‌های پرورشی 

علی مهدوی‌خواه با بیان اینکه به‌دنبال این هستیم که برنامه فراگیر فرهنگی و پرورشی را در خراسان رضوی اجرا کنیم، گفت: ضرورت دارد مدیران، برنامه فراگیر پرورشی را با سیاست تحت پوشش قرار دادن حداقل ۷۰ درصد از دانش‌آموزان و با محوریت سپردن امور به دانش‌آموزان و تشکل‌های دانش‌آموزی پیگیری کنند.

علی مهدوی‌خواه، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضویعلی مهدوی‌خواه، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی درباره  مشارکت دانش آموزان در امور پرورشی در مدارس اظهار کرد: در سال تحصیلی پیش‌‌رو و در حوزه فعالیت‌های پرورشی سیاست ما این است که بتوانیم  فراگیری حداکثری دانش‌آموزان را زیر چتر این فعالیت‌ها داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به ضرورت تقویت برنامه‌های فرهنگی در مدارس به‌دنبال این هستیم که برنامه فراگیر فرهنگی و پرورشی را در استان اجرا کنیم که این برنامه با نام شهید «مصطفی صدرزاده» طراحی شده و دارای پنج فعالیت محوری است که برای هر یک از آنها یک فعالیت تعریف شده و خواسته ما از ریاست مدارس تلاش در راستای تحقق یافتن این اهداف است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: یکی از این اهداف، مباحث خردورزی و خودمراقبتی است که در این راستا حداقل در طول سال تحصیلی ضرورت دارد یک موقعیت گفت‌وگو برای هر دانش‌آموز فراهم شود که ذیل این اقدام مدیران مدارس باید اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشند تا در این طرح دانش‌آموزان بتوانند سؤالات و شبهات خود را در حوزه‌های مختلف ارسال کنند.

وی بیان کرد: از این‌‌رو بستری در سامانه رسمی آموزش و پرورش فراهم شده است تا مدیران بتوانند درخواست کارشناس را برای پاسخگویی به سؤالات دانش‌آموزان داشته باشند، البته حضور مبلغان و کارشناسان تا حدودی در مدارس است، اما نظام‌مند نیست که این طرح زمینه را فراهم کرده است؛ یکی دیگر از این موارد پیگیری مدیران برای آزمون سلامت روان دانش‌آموزان است، لذا در سال تحصیلی جدید سیاست ما این است که تمام دانش‌آموزان را پای کار بیاوریم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: از دیگر اهداف در برنامه‌های پرورشی بحث ایمان است که در این خصوص زمینه‌سازی انجام شده است تا امکان اقامه نماز در مدارس فراهم شود، لذا از مدیران درخواست شده تا مکان و زمان اقامه نماز در مدارس را مشخص و در سامانه اعلام کنند. مدارسی هستند که نمازخانه و امام جماعت ندارند، لذا مدیر مدرسه باید مکانی را مانند یکی از کلاس‌ها یا حیاط برای نماز تعیین کند و هدف ما این است که اقامه نماز در مدرسه چه در نمازخانه و چه در مکان دیگر با جماعت یا به‌صورت فرادا برگزار شود.

مهدوی‌خواه با اشاره به استفاده از ظرفیت والدین در امور تربیتی و پرورشی افزود: اقدام دیگر این است که اطلاع‌رسانی از سوی مدیران صورت گیرد تا دانش‌آموزان فایل صحیح‌خوانی از نماز خود را در سامانه مربوطه بارگزاری کنند تا وضعیت کمی و کیفی نماز مشخص شود و در این خصوص داوری توسط 6 نفر از والدین در مدرسه صورت می‌گیرد که برای این تعداد داوطلب داوری دسترسی به سامانه فراهم می‌شود تا کار داوری را انجام دهند، سامانه طوری طراحی شده است تا دانش‌آموزان سن تکلیف خود را مشخص و مرجع تقلید را انتخاب کنند.

وی افزود: محور امید از دیگر اهداف در معاونت است و بر این اساس هر مدیر مدرسه باید در طول سال تحصیلی دو روز اردو برای دانش‌آموزان برگزار کند که برای بررسی آسیب‌ها و کم و کاستی در این خصوص نظرسنجی از دانش‌آموزان صورت خواهد گرفت تا ضمن ارزیابی کیفیت ارتقا در این خصوص انجام شود، علاوه بر این نیز در خصوص تمام فعالیت‌های مدرسه از دانش‌آموزان نظرسنجی خواهد شد.

 صرفاً پرورش در جنبه اعتقادی، هدف نیست

مهدوی‌خواه گفت: در رابطه با حفظ نشاط دانش‌آموزان در مدارس نیز باید اطلاع‌رسانی انجام شود تا دانش‌آموزان حداقل در یکی از مسابقات و جشنواره‌ها که در طول سال در مدارس برگزار می شود شرکت کنند، چرا که بر این اعتقاد هستیم تمام دانش‌آموزان مستعد هستند، لذا باید زمینه‌سازی برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای آنها فراهم شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: محور دیگر بحث هویت است و در این راستا ضرورت دارد هر دانش‌آموز در یکی از تشکل‌های دانش‌آموزی از جمله بسیج، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، هلال احمر، هیئت دانش‌آموزی، انجمن‌های علمی، کانون‌های پرورشی فکری، تشکل‌های ورزشی و... عضویت داشته باشد، همچنین به‌دنبال این هستیم تصدی‌گری را از کارهای تربیتی حذف و در این خصوص دانش‌آموزان را وارد عمل کنیم، لذا در این خصوص باید مدیریت لازم صورت گیرد تا دانش‌آموزان امور مدرسه از جمله برنامه صبحگاهی، محافل انس با قرآن، برگزاری هیئت مذهبی و... را از طریق تشکل‌های دانش‌آموزی پیگیری و انجام دهند.

مهدوی‌خواه گفت: به‌دنبال این نیستیم که در فعالیت‌های پرورشی جنبه اعتقادی را در نظر بگیریم، زیرا معتقدیم دانش‌آموز باید در همه ساحت‌ها پرورش پیدا کند، لذا تمام تشکل‌های علمی، ورزشی، فرهنگی و... را زیر چتر خود قرار داده‌ایم و مسابقات از سوی معاونت فرهنگی و پرورشی مدیریت می‌شود. برای ما مهم این است که دانش‌آموز سر سفره پرورش بنشیند، حتی اگر غذای علمی و یا غذای ورزشی بخورد و یا در هر امور دیگری مشارکت کند.

وی گفت: امسال با جدیت دنبال آن هستیم تا مدیران مدارس را بر مبنای عملکرد برنامه به برنامه بسنجیم، لذا مدرسه‌ای را موفق می‌دانیم که دانش‌آموزان از طریق سامانه در این برنامه‌ها مشارکت کرده باشند و بیشترین فعالیت را در زمینه‌های پرورشی از جمله شرکت در مسابقات، برنامه‌های نماز، جشنواره‌های علمی، فرهنگی و ورزشی داشته باشد.

مهدوی‌خواه اظهار کرد: ارزیابی مدارس را در حوزه پرورشی آغاز کرده‌ایم و این ارزیابی به‌صورت لحظه‌ای در سطح استان و کشور در معرض دید مدیران نیز قرار دارد، وضعیت کیفی و کمی خود را دریافت می‌کنند و در این خصوص برای ارزیابی مدارس هر یک از فعالیت‌های پرورشی را امتیاز داده و مجموعه امتیازات در کارنامه اعلام می‌شود.

وی در پایان گفت: از تمام مدیران مدارس می‌خواهیم برنامه فراگیر پرورشی را با سیاست تحت پوشش قرار دادن حداقل 70 درصد از دانش‌آموزان و با محوریت سپردن کارهای فراگیر به دانش‌آموزان و تشکل‌های دانش‌آموزی پیگیری کنند، ضمن اینکه تقدیر از مدارس برتر در برنامه معاونت قرار دارد، علاوه بر این نیز مدارسی که کم‌کاری کنند پیگیری شده و برخورد قانونی با آن مدارس صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha